Kultur - studievecka 5
Måndag
- Loggbok. Fråga 5, s 4. Nu är det hög tid att göra klart uppdraget!
- Kultur - vett och etikett, s 24, uppgift 10.
- Träna grammatik, s 29-33.
- Ondskan, häftet, s 14- fortsättning. Vi läser igen.
- Grammatik "Ondskan", ordföljd, tempus och bestämdhet
- Integration - diskussion, s 9. Välj ett område att diskutera och sammanfatta i skrift.
- Rektor Annika kommer till sal 5 och informerar om ett beslut angående torsdagar.
Tisdag
- Repetition av NU- och DÅ. Tempusharmoni. På spåret D, s 71. Texten står i DÅ-fokus. Läs texten högt för gruppen och ändra den till NU-fokus. Var och en läser en mening.
- Gör uppgiften i boken På spåret D, s 77:2-3
- Hörövning På spåret D, s 84. Spår 17-18.
- Svenska ordspråk, uttryck, fraser och lite slang. Uppgift 9, s 23.
- Skriva: övning i argumentation
Muntlig interaktion och skriva. RS B1+B2, s 254:E och fraserna i den gula rutan. Uppgift 6, s 22.
Onsdag
- Muntlig interaktion och skriva. RS B1+B2, s 254:E och fraserna i den gula rutan. Uppgift 6, s 22.
- Fortsättning -> Källkritik
- Om vi hinner: Springdiktamen "Ondskan"
- Information om nästa vecka. (utvecklingssamtal, grupparbete och studiebesök).
- Alla lärare är på personalmöte kl 10.00-12.00. Studieuppgift till alla:
OBS! Punkt 1 är vi klara med!
1. Du kan bestämma hur och var du arbetar med ditt grupparbete med förberedelse till studiebesöket. (Förberedelse 10/2, studiebesök 11/2). Skriv upp era namn på ett papper som lämnas till läraren.
2. Läsa, skriva och interagera i smågrupper. Gapminder, uppgift 1, s 17.
Torsdag
- Info från rektor Annika:
Torsdagens schema ändras:
Kl 8.00-10.00 eget arbete/grupparbete med uppgifterna nedan.
Annika eller Pelle öppnar klassrummet och delar ut böcker om de behövs. Annika/Pelle tittar in att allt är ok.
De flesta torsdagar finns det prov. Proven skrivs efter paus.
Om det inte finns prov kommer Pelle att ha lektion 10.20-12.00.
Rektor Annika säger att detta schema gäller i februari.
- Träna till test. Tala. ( cirka 30 minuter).
Beskriv dig själv. Be läraren/kamraterna bedöma din beskrivning:
1) Hur ser du ut?
2) Är du lik någon till utseendet? Vem ?
3) Hur är du lik personen?
4) Hur är du som person? (egenskaper)
5) Är du lik någon till sättet) Vem?
6) På vilket sätt?
7) Vilka är dina goda sidor?
8) Vilka är dina dåliga sidor?
9) Finn det något du skulle vilja förändra hos dig själv? Varför?
- Arbeta med uppdragets fråga 1 och 2 eller annan uppgift i häftet. (se skriftlig instruktion i häftet)
- Muntlig interaktion. Konstnärligt uttryckssätt. Uppgift 7, s 22 i häftet. (resterande tid)
Efter paus: inget prov idag. Pelle har lektion:
- Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter från Radio Sweden på lätt svenska. ( 45-60 min)
Fredag
- Arbeta med modulen Kulturs uppdrag uppgift 1 och 2!
- Stationer i skolan. Till exempel har Pelle workshop inom modulen Utbildning & arbete.
Vad vet du om vilka skapande aktiviteter barnen har i den svenska skolan? (SYV)
Uppgift 3 s 19 i häftet. Sök information, skriv frågor och hitta svar.
- Repetera veckans lektioner.
- Titta på nästa veckas planering! Kultur - studievecka 6.
- Nästa steg: Grammatikrepetition
- Har du tänkt på: "Du repeterar det du inte reparerar!" ?