Måndag
- Loggbok. Fråga 2, s 4.
- Fortsättning ->Grupparbete - barnuppfostran s 16. Enligt gruppindelning från 8/1: 1,2 och 3. Fortsättning nästa måndag. Jämförelseord på tavlan. X
- Hörövning, RS B1+B2, TB, s 113-114. Lyssna och anteckna. Spår 58. (se s 33 i häftet).
- Uttal och dialogerna 1-6 med tidsuttryck. X
- NPD-anmälda övar skriva och tala en del av lektionen i sal 7.
- Minilektioner: basgrammatik under veckan enligt behov i klassen
- LÄXA: tänk på vad du gör under vecka.
- Skriva i 30 minuter. Använd tidsuttrycken från igår i din text och repetera tidsprepositioner, s 33 i häftet.
Skriva: En vanlig vecka. Vi övar tidsuttryck från dialogerna. X - Läsa och lyssna, RS B1+B2, s 112-113, "De nordiska språken". Arbeta med texten enligt lärarens instruktion. X
- Kan du förstå isländska? Vi tittar på ett kort klipp från tävlingen "Bäst i test"
- Genre: beskrivande och reflekterande - struktur, s 37 i häftet. "Språket, världen och jag" X
- Vi skriver en genretext i smågrupper - läraren kommenterar X
- Genre: beskrivande och jämförande - struktur, s 20. "Språk och språk". Skriv ordlista.
Jämförelser tränas på Anettes lektion, du får gärna läsa texten under veckan. - Lyssna på och läs en text om känslor:
Ljud Text X - Muntligt: berätta för en kamrat om en händelse när du blev besviken, förvånad, överraskad, lycklig, förbannad.
- Film -> Ord, begrepp och uttryck för känslor X
- Titta på din grupptext från igår och de förbättringsförslag som finns.
Träna resten av känslouttrycken (pappret som du fick igår: besviken, lycklig, förbannad....) - Springdiktamen (från texter vi läst)
- Talövning: (prov 21, fil E på servern), öva att uttrycka känslor i kombination med prepositioner från gårdagens lektion.
(Berätta om en situation när du blev förvånad/ledsen/glad/avundsjuk/full i skratt/arg. - När och var hände det? Vad gjorde du? Hur gick det sedan? Hur slutade det? Tänk på tempus!) X - Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter som handlar om kultur. X
- Information. Ta med en lokaltidning eller DN/SvD på måndag!
- Tips på läromedel. Grammatikböcker.
- Om tid finns: Skriva i grupper: Irenes dag. (grupp 1 morgon+förmiddag, grupp 2 eftermiddag, grupp 3 kväll+natt). Känslor, prepositioner. (läraren skriver fakta om Irene på tavlan)
- Direkt kl 8.00. Max 20-25 minuter.
Träna till test: snabbtest läsförståelse. Du kollar rätta svaren i facit själv under dagen. X - Lyssna
och interagera: jämför två låtversioner (övning inför uppdraget)
Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet,avsikten och syftet med låten) X
Lasse Berghagen-Stockholm i...
Petter-Stockholm i... - Grupparbete fortsättning: En svensk kulturpersonlighet, uppgift 12, s 27 i häftet. Mål: läraren berättar om målet med denna uppgift, både innehåll och grammatik. (t ex att kunna följa en instruktion i en uppgift, ordföljd+tempus, presentera med mera) Uppgiften ska vara klar senast studievecka 5 och presenteras senast studievecka 6. (cirka 1 timme varje torsdag).
- Prov: Läsprov (tid X minuter)
- Information. Ta med en lokaltidning eller DN/SvD på måndag!
- Arbeta med modulen Kultur i NOVO och börja planera uppdragets uppgifter 1 och 2, s 5-7.
- Stationer i skolan. Till exempel har Pelle workshop inom modulen Utbildning & arbete.
Vad vet du om vilka skapande aktiviteter barnen har i den svenska skolan? (SYV)
Uppgift 3 s 19 i häftet. Sök information, skriv frågor och hitta svar. - Repetera veckans lektioner.
- Titta på nästa veckas planering! Kultur - studievecka 3.
- Nästa steg: Grammatikrepetition
- Har du tänkt på: "Du repeterar det du inte reparerar!" ?
- Information. Ta med en lokaltidning eller DN/SvD på måndag!