torsdag 9 januari 2020

Kultur - studievecka 2

X = extraviktigt för genreprovet

Måndag

  • Loggbok. Fråga 2, s 4. 
  • Fortsättning ->Grupparbete - barnuppfostran s 16. Enligt gruppindelning från 8/1: 1,2 och 3. Fortsättning nästa måndag. Jämförelseord på tavlan. X
  • Hörövning, RS B1+B2, TB, s 113-114. Lyssna och anteckna. Spår 58. (se s 33 i häftet). 
  • Uttal och dialogerna 1-6 med tidsuttryck.  X
  • NPD-anmälda övar skriva och tala en del av lektionen i sal 7. 
  • Minilektioner: basgrammatik under veckan enligt behov i klassen 
  • LÄXA: tänk på vad du gör under vecka.
Tisdag
  • Skriva i 30 minuter. Använd tidsuttrycken från igår i din text och repetera tidsprepositioner, s 33 i häftet.
    Skriva: En vanlig vecka. Vi övar tidsuttryck från dialogerna. X
  • Läsa och lyssna, RS B1+B2, s 112-113, "De nordiska språken". Arbeta med texten enligt lärarens instruktion.  X
  • Kan du förstå isländska? Vi tittar på ett kort klipp från tävlingen "Bäst i test"
  • Genre: beskrivande och reflekterande - struktur, s 37 i häftet. "Språket, världen och jag" X
  • Vi skriver en genretext i smågrupper - läraren kommenterar X
  • Genre: beskrivande och jämförande - struktur, s 20. "Språk och språk". Skriv ordlista.
    Jämförelser tränas på Anettes lektion, du får gärna läsa texten under veckan.
  • Lyssna på och läs en text om känslor:
    Ljud Text
    X
  • Muntligt: berätta för en kamrat om en händelse när du blev besviken, förvånad, överraskad, lycklig, förbannad.
  • Film -> Ord, begrepp och uttryck för känslor  X
Onsdag
  • Titta på din grupptext från igår och de förbättringsförslag som finns.
    Träna resten av känslouttrycken (pappret som du fick igår: besviken, lycklig, förbannad....)
  • Springdiktamen (från texter vi läst)
  • Talövning: (prov 21, fil E på servern), öva att uttrycka känslor i kombination med prepositioner från gårdagens lektion.
    (Berätta om en situation när du blev förvånad/ledsen/glad/avundsjuk/full i skratt/arg. - När och var hände det? Vad gjorde du? Hur gick det sedan? Hur slutade det? Tänk på tempus!)
    X
  • Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta); vi väljer nyheter som handlar om kultur. X
  • Information. Ta med en lokaltidning eller DN/SvD på måndag!
  • Tips på läromedel. Grammatikböcker.   
  • Om tid finns: Skriva i grupper: Irenes dag. (grupp 1 morgon+förmiddag, grupp 2 eftermiddag, grupp 3 kväll+natt). Känslor, prepositioner. (läraren skriver fakta om Irene på tavlan)  
Torsdag
  • Direkt kl 8.00. Max 20-25 minuter.
    Träna till test: snabbtest läsförståelse. Du kollar rätta svaren i facit själv under dagen. 
    X
  • Lyssna och interagera: jämför två låtversioner (övning inför uppdraget)
    Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet,avsikten och syftet med låten)
    X
    Lasse Berghagen-Stockholm i...
            
    Petter-Stockholm i...
  • Grupparbete fortsättning: En svensk kulturpersonlighet, uppgift 12, s 27 i häftet. Mål: läraren berättar om målet med denna uppgift, både innehåll och grammatik. (t ex att kunna följa en instruktion i en uppgift, ordföljd+tempus, presentera med mera) Uppgiften ska vara klar senast studievecka 5 och presenteras senast studievecka 6. (cirka 1 timme varje torsdag).
  • Prov: Läsprov (tid X minuter)
  • Information. Ta med en lokaltidning eller DN/SvD på måndag!
Fredag
  • Arbeta med modulen Kultur i NOVO och börja planera uppdragets uppgifter 1 och 2, s 5-7.
  • Stationer i skolan. Till exempel har Pelle workshop inom modulen Utbildning & arbete.
    Vad vet du om vilka skapande aktiviteter barnen har i den svenska skolan? (SYV)
    Uppgift 3 s 19 i häftet. Sök information, skriv frågor och hitta svar.
  • Repetera veckans lektioner.
  • Titta på nästa veckas planering! Kultur - studievecka 3. 
  • Nästa steg: Grammatikrepetition  
  • Har du tänkt på: "Du repeterar det du inte reparerar!" ?
  • Information. Ta med en lokaltidning eller DN/SvD på måndag!