torsdag 6 februari 2020

Kultur - studievecka 6

Hej, tiden var lite knapp på museet för att svara på alla frågorna i Quiz.
Här kommer de rätta svaren i alla fall.

1 A. 2 B. 3 B. 4 C. 5 B. 6 A. 7 B. 8 A. 9 C. 10 C. 11 B. 12 B. 13 A. 14 C. 15 B. 16 B. Vi tar bort frågorna/svaren under rubriken "Dockteater". Hela den har gjorts om.
Hur många rätt fick du?

 

Måndag 10 februari - Riitta

  • Utvecklingssamtal med lärare i sal 5. (Benazir, Alieu, Joana, Nur, Naday)
  • Rozana och Carole tränar inför NPD kl 8.00-9.30.

    Förberedelse inför studiebesöket i smågrupper:
  • Grupp 1 kl 9.30 (Benazir, Philippa, Carole, Nur)
  • Grupp 2 kl 10.00 (Joana, Hawra, Nadya, Catarina, Ilias)
  • Grupp 3 kl 9.30 (Alieu, Ali, Rozana, Kathrine)
  • Grupp 4 kl ?      (Dilini, Greta) 
 Tisdag 11 februari - Riitta
  • Vi går på studiebesök på Scenkonstmuseet idag. Vi samlas utanför kl 10.45.
  • Hitta till Scenkonstmuseet - Sibyllegatan 2, Stockholm
    Ingång från Väpnarplan
    Tunnelbana: Östermalmstorg
    Buss/spårvagn: Nybroplan
  • Under besöket: inga mobiler utan fokus på uppgifter! 
  • Ta med ditt papper!
Onsdag 12 februari - Anette
  • Välkommen alla nya elever från C-kursen!
  • Kl 8.00-8.20 Kort skrivuppgift. Skriv så många meningar med orden i bilden som du hinner. Tänk på att ändra form från infinitiv till ett passande tempus och så vidare. Titta i verblistan! Ex: Jag har lärt känna många trevliga människor på SFI-kursen.
  • Ni började skriva en dialog för en vecka sedan. Nu är det dags att avsluta den, läsa den i par och träna uttal. Visa för läraren först! Ni tänker väl på att använda fraserna från s 254 i Rivstarts textbok? Se också betydelsen av ordet som vi diskuterade ->
  • Jämför era grupparbeten med Gapminder s 17. Den här uppgiften gjorde ni också för en vecka sedan. Vilka nya ord behöver du för att uttrycka det du vill säga? Om du inte vet fråga läraren!
  • Rozana och Carole tränar inför NPD kl 8.00-10.00 (i sal 7 om ledigt)
    Efter paus
  • Film s-passiv till 2.17
  • Genomgång av s-passiv. (det finns också reciproka, deponens och vissa verb beskriver en aktiv handling med -s men vi har fokus på s-passiv idag!)
    Rivstart textbok B1+B2, s 137:N-S, s 278 och Rivstart övningsbok s 98-101. Arbetet kan fortsätta imorgon när ni har eget arbete / grupparbete.
  • Vad är skillnaden mellan känner och känns? 
 Torsdag 13 februari kl 8.00 - 12.00 - böcker behövs idag! Annika och Pelle.
  • Grupparbete / eget arbete i sal 5 
  • Fortsätt med att arbeta med s-passiv i Rivstartsböckerna, skriv på papper dock
  • Fortsättning på temat Källkritik. Rivstart textbok B1+B2 s 166-170 så långt ni hinner. Vilka ord behöver du för att kunna diskutera t ex näthat?
    Efter paus
  • Idag är det bara tre personer som skriver uppsamlingsprov. (Alieu, Joana samma version, Catarina en annan version.)
    (Kan de sitta i sal 7 och skriva prov?)
  • Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera, sammanfatta, läs och skriv ordlista)
Fredag 14 februari
  • Arbeta med modulen Kulturs uppdrag uppgift 1 och 2!
  • Stationer i skolan. Till exempel har Pelle workshop inom modulen Utbildning & arbete.
    Vad vet du om vilka skapande aktiviteter barnen har i den svenska skolan? (SYV)
    Uppgift 3 s 19 i häftet. Sök information, skriv frågor och hitta svar.
  • Repetera veckans lektioner.
  • Titta på nästa veckas planering! Sverige - studievecka 1. 
  • Nästa steg: Grammatikrepetition  
  • Har du tänkt på: "Du repeterar det du inte reparerar!" ?