Här kommer de rätta svaren i alla fall.
1 A. 2 B. 3 B. 4 C. 5 B. 6 A. 7 B. 8 A. 9 C. 10 C. 11 B. 12 B.
Hur många rätt fick du?
Måndag 10 februari - Riitta
- Utvecklingssamtal med lärare i sal 5. (Benazir, Alieu, Joana, Nur, Naday)
- Rozana och Carole tränar inför NPD kl 8.00-9.30.
Förberedelse inför studiebesöket i smågrupper: - Grupp 1 kl 9.30 (Benazir, Philippa, Carole, Nur)
- Grupp 2 kl 10.00 (Joana, Hawra, Nadya, Catarina, Ilias)
- Grupp 3 kl 9.30 (Alieu, Ali, Rozana, Kathrine)
- Grupp 4 kl ? (Dilini, Greta)
- Vi går på studiebesök på Scenkonstmuseet idag. Vi samlas utanför kl 10.45.
- Hitta till Scenkonstmuseet - Sibyllegatan 2, Stockholm
Ingång från Väpnarplan
Tunnelbana: Östermalmstorg
Buss/spårvagn: Nybroplan - Under besöket: inga mobiler utan fokus på uppgifter!
- Ta med ditt papper!
- Välkommen alla nya elever från C-kursen!
- Kl 8.00-8.20 Kort skrivuppgift. Skriv så många meningar med orden i bilden som du hinner. Tänk på att ändra form från infinitiv till ett passande tempus och så vidare. Titta i verblistan! Ex: Jag har lärt känna många trevliga människor på SFI-kursen.
- Ni började skriva en dialog för en vecka sedan. Nu är det dags att avsluta den, läsa den i par och träna uttal. Visa för läraren först! Ni tänker väl på att använda fraserna från s 254 i Rivstarts textbok? Se också betydelsen av ordet som vi diskuterade ->
- Jämför era grupparbeten med Gapminder s 17. Den här uppgiften gjorde ni också för en vecka sedan. Vilka nya ord behöver du för att uttrycka det du vill säga? Om du inte vet fråga läraren!
- Rozana och Carole tränar inför NPD kl 8.00-10.00 (i sal 7 om ledigt)
Efter paus - Film s-passiv till 2.17
- Genomgång av s-passiv. (det finns också reciproka, deponens och vissa verb beskriver en aktiv handling med -s men vi har fokus på s-passiv idag!)
Rivstart textbok B1+B2, s 137:N-S, s 278 och Rivstart övningsbok s 98-101. Arbetet kan fortsätta imorgon när ni har eget arbete / grupparbete. - Vad är skillnaden mellan känner och känns?
- Grupparbete / eget arbete i sal 5
- Fortsätt med att arbeta med s-passiv i Rivstartsböckerna, skriv på papper dock
- Fortsättning på temat Källkritik. Rivstart textbok B1+B2 s 166-170 så långt ni hinner. Vilka ord behöver du för att kunna diskutera t ex näthat?
Efter paus - Idag är det bara tre personer som skriver uppsamlingsprov. (Alieu, Joana samma version, Catarina en annan version.)
(Kan de sitta i sal 7 och skriva prov?) - Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera, sammanfatta, läs och skriv ordlista)
- Arbeta med modulen Kulturs uppdrag uppgift 1 och 2!
- Stationer i skolan. Till exempel har Pelle workshop inom modulen Utbildning & arbete.
Vad vet du om vilka skapande aktiviteter barnen har i den svenska skolan? (SYV)
Uppgift 3 s 19 i häftet. Sök information, skriv frågor och hitta svar. - Repetera veckans lektioner.
- Titta på nästa veckas planering! Sverige - studievecka 1.
- Nästa steg: Grammatikrepetition
- Har du tänkt på: "Du repeterar det du inte reparerar!" ?