torsdag 16 januari 2020

Kultur - studievecka 3

Källa
Måndag - 20 januari
  • Loggbok. Fråga 3, s 4. Visa din planering av uppdragets uppgift 1. 
  • Skrivuppgift i skrivboken. "Känslor och tidsuttryck" Du tränar tempus också.
  • Gör klart gruppuppgiften s 16 eller om du inte gjorde gruppuppgift -> Integration - diskussion, s 9. Välj ett område att diskutera.
  • Ta med en tidning idag! T ex lokaltidning, DN, Svd. Nyheter - tidningar, uppgift 2, s 18. 
  • Träna genre: beskrivande och reflekterande. Gruppuppgift fortsätter. Idag kan ni förbättra texten X 
Tisdag - Lycka till på NPD Rui, Lara, Kaleab, Gabriele, Iuliia och Manisha!
  • Skriva i 20 minuter. 
  • Film -> Vad är bisats?
  • Grammatik: huvudsatser och bisatser. Uppgift 5, s 22 i häftet. X 
  • Hörövning, På spåret D, s 146, spår 25.+ ord till imorgon
  • Vad vet du om källkritik? Uppgift 3, s 19 i häftet
  • Gruppdiskussion: vad är källkritik? när behöver vi vara källkritiska? varför är det viktigt?
  • Källkritik del 1: idag gör vi 1) + 2) + 3)
  • Vi tittar på filmen "Upphovsrätt och källkritik"  
  • 1) Varför tycker jag som jag gör?
  • 2) Vad/vem påverkar dig mest? (lista på 5 st) och Vem påverkar du?
  • 3) Jämför listor med en eller ett par kamrater.
    Likheter, skillnader, orsak, sluta påverkas/påverka.
  • Testa och följ->  Instagram FM3D 

    Källkritik del 2:  Vi sparar den här till en annan dag.
  • Vem ska man tro på? 
Onsdag
  • Grupparbete, genretext, förbättra den enligt förslag. (se ex på s 37 i häftet) X
  • Träna till genreprovet -> Beskrivande och reflekterande, s 37. X
  • Källkritik 1 fortsätter 2 och 3. 
  • Läxa från igår: Ord från hörövningen, din sortering i olika ordklasser och grundformer. 
  • Repetition av tidigare lektioner i veckan. 
  • Nyhet. (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta). 
  • Läxa till imorgon, läs s 20 i häftet. 
Torsdag
  • Kl 8.00 direkt -> Träna till test. Läsförståelse. Snabb informationssökning. (21-22 ). Du kollar rätta svaren i facit själv. Tid ca 20 minuter.
  • Fram till paus: Läraren läser texten "Språk och språk", beskrivande och jämförande - struktur, s 20.
    Diskutera och skriv ordlista på 10 nya ord.
    Skriva: Uppgift 4, s 21. Du skriver texten under lektionen och läraren går runt och hjälper till. En sida räcker! Huvudsaken att du tränar jämförelser och de ord som du lärt dig. Om du inte blir klar idag kan du fortsätta hemma på fredag. 
  • Efter paus: Grupparbete - jämföra konstverk fortsätter
  • Hörförståelseprov, tid X minuter.
Fredag
  • Arbeta med modulen Kultur i NOVO och börja med uppdraget!
  • Stationer i skolan. Till exempel har Pelle workshop inom modulen Utbildning & arbete.
    Vad vet du om vilka skapande aktiviteter barnen har i den svenska skolan? (SYV)
    Uppgift 3 s 19 i häftet. Sök information, skriv frågor och hitta svar.
  • Repetera veckans lektioner.
  • Titta på nästa veckas planering! Kultur - studievecka 4. 
  • Nästa steg: Grammatikrepetition  
  • Har du tänkt på: "Du repeterar det du inte reparerar!" ?
  • Vill du träna mer på att jämföra? Du kan göra det hemma: 
    Lyssna och interagera: jämför två låtversioner. 
    Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet,avsikten och syftet med låten)
    Lisa Ekdahl-Öppna upp ditt fönster
                 
    Danny-Öppna upp ditt fönster