Kultur - studievecka 4
Måndag - 27 januari
- Loggbok. Fråga 4, s 4. Visa din planering av uppdragets uppgift 1 och 2.
- Träna genre: beskrivande och reflekterande. X
Idag kan ni, som inte gjort det än, förbättra texten. Andra får skriva en egen text i den här texttypen. X
- Läsa, göra övningar och träna futurum och bisatser. RS ÖB s 48. 61-62. Tidsuttryck repetition s 108:A-109:B-C.
- Integration - diskussion, s 9.
Idag fortsätter vi med källkritik s 19 och arbetar vidare med uppgiften. Din läxa var att skriva vilka fem som påverkar dig mest och vilka fem påverkar du mest!
Källkritik del 1 och uppgift 3. Jämför listorna med en-ett par kamrater. Likheter-olikheter. Sluta påverkas/påverka.
- Källkritik del 2: Vi sparar den här till en annan dag.
Vem ska man tro på?
- Testa och följ-> Instagram FM3D eller skanna av bilden här ->
Tisdag
- Film -> Tempusharmoni
- Vi ändrar Walters DÅ till NU med hjälp av texten i filmen.
- Tro och traditioner, "Alex och Maria går på fest". På spåret D, s 133 och framåt.
- Fokus på grammatik i texten s 133. Vi ändrar tempussystem.
- Hörövning, RS B1+B2, TB, 172-173, spår 94. Dialog om högtider.
- Din text från igår. Repetition inför genreprovet, s 37. X
- Grupparbete: berätta och skriv med hjälp av nyckelord. Uppgift 11, s 25 i häftet.
Onsdag - 29 januari idag har lärarna studiedag - inga lektioner.
Du är ledig idag men det kan vara smart att studera i alla fall! Vad tycker du?
- Kanske vill du bestämma med några klasskamrater att ni träffas och pluggar ihop?
- Du kan också repetera till genreprovet imorgon - beskrivande och reflekterande
- Jobba med uppgifter i häftet som du inte har gjort ännu
- Jobba med ditt uppdrag i Novo
Torsdag
- Kl
8.00 direkt -> Träna till test. Läsförståelse. Snabb
informationssökning. (23-24 ). Du kollar rätta svaren i facit själv. Tid
ca 20 minuter.
- Vår huvudtext "Onsdkan" s 14. Diskussion enligt genre "beskrivande och reflekterande"
- Genreprov, beskrivande och reflekterande, tid X minuter.
Fredag
- Arbeta med modulen Kulturs uppdrag uppgift 1 och 2!
- Stationer i skolan. Till exempel har Pelle workshop inom modulen Utbildning & arbete.
Vad vet du om vilka skapande aktiviteter barnen har i den svenska skolan? (SYV)
Uppgift 3 s 19 i häftet. Sök information, skriv frågor och hitta svar.
- Repetera veckans lektioner.
- Titta på nästa veckas planering! Kultur - studievecka 4.
- Nästa steg: Grammatikrepetition
- Har du tänkt på: "Du repeterar det du inte reparerar!" ?
Vill du träna mer på att jämföra innan du gör ditt uppdrag? Du kan göra det hemma:
Lyssna och interagera: jämför två låtversioner. Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet,avsikten och syftet med låten)
Lisa Ekdahl-Öppna upp ditt fönster Danny-Öppna upp ditt fönster