torsdag 23 januari 2020

Kultur - studievecka 4

Måndag - 27 januari
  • Loggbok. Fråga 4, s 4. Visa din planering av uppdragets uppgift 1 och 2. 
  • Träna genre: beskrivande och reflekterande. X
    Idag kan ni, som inte gjort det än, förbättra texten. Andra får skriva en egen text i den här texttypen.
    X 
  • Läsa, göra övningar och träna futurum och bisatser. RS ÖB s 48. 61-62. Tidsuttryck repetition s 108:A-109:B-C.
  • Integration - diskussion, s 9.
    Idag fortsätter vi med källkritik s 19 och arbetar vidare med uppgiften. Din läxa var att skriva vilka fem som påverkar dig mest och vilka fem påverkar du mest!
    Källkritik del 1 och uppgift 3. Jämför listorna med en-ett par kamrater. Likheter-olikheter. Sluta påverkas/påverka. 
  • Källkritik del 2:  Vi sparar den här till en annan dag.
    Vem ska man tro på? 
  • Testa och följ->  Instagram FM3D eller skanna av bilden här ->
Tisdag
  • Film -> Tempusharmoni 
  • Vi ändrar Walters DÅ till NU med hjälp av texten i filmen.
  • Tro och traditioner, "Alex och Maria går på fest". På spåret D, s 133 och framåt.
  • Fokus på grammatik i texten s 133. Vi ändrar tempussystem.
  • Hörövning, RS B1+B2, TB, 172-173, spår 94. Dialog om högtider.
  • Din text från igår. Repetition inför genreprovet, s 37. X
  • Grupparbete: berätta och skriv med hjälp av nyckelord. Uppgift 11, s 25 i häftet.
Onsdag - 29 januari idag har lärarna studiedag - inga lektioner.
Du är ledig idag men det kan vara smart att studera i alla fall! Vad tycker du?
  • Kanske vill du bestämma med några klasskamrater att ni träffas och pluggar ihop?
  • Du kan också repetera till genreprovet  imorgon - beskrivande och reflekterande
  • Jobba med uppgifter i häftet som du inte har gjort ännu
  • Jobba med ditt uppdrag i Novo
Torsdag
  • Kl 8.00 direkt -> Träna till test. Läsförståelse. Snabb informationssökning. (23-24 ). Du kollar rätta svaren i facit själv. Tid ca 20 minuter.
  • Vår huvudtext "Onsdkan" s 14. Diskussion enligt genre "beskrivande och reflekterande"
  • Genreprov, beskrivande och reflekterande, tid X minuter.
Fredag
  • Arbeta med modulen Kulturs uppdrag uppgift 1 och 2!
  • Stationer i skolan. Till exempel har Pelle workshop inom modulen Utbildning & arbete.
    Vad vet du om vilka skapande aktiviteter barnen har i den svenska skolan? (SYV)
    Uppgift 3 s 19 i häftet. Sök information, skriv frågor och hitta svar.
  • Repetera veckans lektioner.
  • Titta på nästa veckas planering! Kultur - studievecka 4. 
  • Nästa steg: Grammatikrepetition  
  • Har du tänkt på: "Du repeterar det du inte reparerar!" ?
    Vill du träna mer på att jämföra innan du gör ditt uppdrag? Du kan göra det hemma: 

    Lyssna och interagera: jämför två låtversioner. 
    Vi lyssnar på två versioner av samma låt och diskuterar innehållet,avsikten och syftet med låten)
    Lisa Ekdahl-Öppna upp ditt fönster
                 
    Danny-Öppna upp ditt fönster