- Introduktion av modulen Sverige (Novo och studiehäfte)
- Vad vet du om Sverige? (tala och interagera utifrån tankekarta s 8)
- Svenska naturbilder - vad tänker du på när du ser bilderna? (tala och interagera)
- Svara på fråga 1 i studiehäftet Sverige sidan 4.
- Textgenre: beskrivande text (genomgång). Film 1 och film 2.
- Sverige s 14-15. Vi läser, analyser verb och tempus och tittar på adjektiven. Vad är positiv - komparation - superlativ? En/ett-ord, singular eller plural?
- Läxa: Fundera hur och när du repeterar nya ord!
Extrauppgift till Sverigemodulen - en dag när det är vackert väder!
Vandring Fjällgatan och fotografera och identifiera natur/naturord.
- 8.00 - 8.20 Kort skrivuppgift i skrivboken. Utan mobil.
- Hörövning med exempeltexter: smultronställe (Rivstart s 87, övning D, spår 41). Häftet s 21 Hamid. (vi lyssnar också på spår 39 RS)
- Grammatik: substantiv - singular och plural, bestämd och obestämd form (filmer i NOVO samt här). Häftet s 30-31.
- Idag jobbar vi med "obestämd fras" (separat papper)
Onsdag
- Djurläten - para ihop
- Springdiktamen (ord och meningar från Hamids smultronställe)
Textgenre: beskrivande text (genomgång). Film 1 och film 2.Vi gjorde detta i måndags men du kan titta på filmerna igen.- Nyheter: lyssna, anteckna, skriv sammanfattning i grupp, arbeta med grammatik tillsammans.
- Övningar i häftet s 30-31.
Torsdag
- Grupparbete i sal 5. Annika/Pelle öppnar dörren och delar ut böcker/material vid behov.
- 8.00 - 8.30 Individuell del: Läs "På spåret D" s 158-163 först.
- 8.30 och fram till paus:
Arbeta i smågrupper om 3-4 personer med s 164 - 167.
Sidan 168 kan ni göra i par. - Paus
- Fortsätt med uppgifterna tills provet börjar (cirka 30 minuter)
- Prov: skriva, informellt brev. Skrivtid 1 timme 10 minuter.
Fredag
- Arbeta med modulen Sverige i Novo och skriv upp i loggboken s 3 vad du gjort.
Det ska du visa för läraren på måndag för att få närvaro för denna dag. - Du kan också komma till stationer i skolan.
- Repetera veckans lektioner.
- Titta på nästa veckas planering! Sverige - studievecka 2.
- Nästa steg: Grammatikrepetition
- Har du tänkt på: "Du repeterar det du inte reparerar!" ?