LÄS-> Skolan informerar om coronavirus
x - extraviktigt för genreprovet
Ett stort grattis till Carole och Rozana som nu är klara med SFI!
Testa och följ-> Instagram FM3D
Måndag - 9 mars (Riitta är sjukanmäld, Marina jobbar idag)
Alternativ planering för vikarie:
- Arbeta med "På spåret D", kapitel 6:
-läsa och textuppgifter, s 163-167
-grammatikövningar, s 169-170. - Repetera adjektiv från kapitel 3, 9, 15, Rivstart B1+B2, både text- och övningsbok,
- Viktigt! -> Skrivövning inför genreprovet på torsdag. (beskriva en valfri plats, t ex skola, gym, restaurang, o s v, vad du gör där, (aktivitet), hur ofta du går dit, (frekvens), och med vem, (personer) x
- Philippa, Katherine, Hawra, Joana och Stefan tränar till NPD i sal 7 enligt tidigare planering och träningshäfte. (Stefan kan kopiera från andra)
- Loggbok -> Visa vad du har gjort i Novo. Har du börjat med uppdraget?
- Svara på fråga 4, s 4. (frågan finns på tavlan i klassrummet)
och sätt upp din text s 17 på väggen i korridoren om du är klar. - Adjektiv -> Från Hamid, Isak och Lollo x
- Adjektiv och adverb x
- Springdiktamen (Allemansrätten)
- Några tränar inför NPD i sal 7
- Alternativ 1. Om det är bra väder går vi på en liten promenad. Alternativ 2. Vi intervjuar varandra om natur. x
- Arbeta med uppgifter från måndagen som ni inte hunnit med.
- Filmer -> Titta på beskrivning av en plats: 4:38 Faktatext och beskrivande. x Pausa filmen och skriv upp viktiga moment, sambandsord och sätt att beskriva platser.
- Träna att skriva meningar med ord från filmen. T ex sambandsord och bestämdhet.
- Skrivövning inför genreprovet på torsdag. (beskriva en plats, aktivitet, frekvens, personer) x (har ni gjort den här igår? Om inte gör den idag!) Annars kan ni jobba med uppdraget två uppgifter i häftet s 5.
- Uppdragets taluppgift (ord för jämförande och genomförande av uppgiften). Arbeta med uppgift 2 på sidan 7 i häftet. Jämföra två städer. Muntligt och skriftligt. Anteckna.
Film -> Beskrivande bra för dig när du ska göra klart ditt uppdrag i Novo
Onsdag
- NU-tid och DÅ-tid. Film -> Tempusharmoni
- Skriva: Från nutid till dåtid. Läraren väljer en lämplig text att bearbeta från NU-tid till DÅ-tid från "På spåret D"
- Kahoot.it - kan du tempus? (Tempus SFI D).
- Nyhet: lyssna, anteckna, sammanfatta, läs nyheten och skriv ordlista. Läraren väljer en aktuell nyhet från Radio Sweden.
- Dina frågor inför provet imorgon x
- Häftet "Sverige i siffror" s 7-13. (till vikarien, de flesta har fått häftet men inte de nya eleverna, fler häften finns i en bokhylla på plan 4 i den stora ytan till vänster, fråga gärna Johanna, hon hittar).
- Genomgång av grammatikavsnitten: reflexiva verb, relativa pronomen.
- Reflexiva verb, speciellt "Jag känner mig....", s 32. Film -> NOVO
- Rivstart Övningsbok B1+B2, s 18-19. Reflexiva verb.
- Rivstart Textbok B1+B2, s 91:Relativa pronomen och uppgift H som, där, dit, vars, vilket.
- Prov: genreprov, beskrivande text. Skrivtid 60-80 minuter.
(De flesta skriver detta prov men nya skriver informellt och en elev skriver eventuellt formellt brev. Info via mejl)
- Arbeta med modulen Sverige i NOVO och uppdraget
- Repetera veckans lektioner.
- Titta på nästa veckas planering! Sverige - studievecka 5.
- Nästa steg: Leta efter passande grammatikövningar till dig -> Safir
- Har du tänkt på: "Du repeterar det du inte reparerar!" ?
- Serie -> Skärgårdsdoktorn. Vilken typ av natur finns det i serien? Skriv upp!