Måndag - 8 juli
Modulen SVERIGE är förlängd till åtta studieveckor på grund av sommarschema.
(normalt är det sex studieveckor).
Först gör vi klart uppgifter från studievecka 2:
- NOVO-genomgång
- Tidsuttryck och prepositioner i häftet 29.
- SMÅGRUPPER: Läs RS B1+B2, s 88-91. Gör uppgift A-H eller så långt ni hinner. (låna boken under lektionstid)
- Loggbok -> Visa vad du har gjort i Novo. Har du börjat med uppdraget?
- Svara på fråga 3, s 4. (frågan finns på tavlan i klassrummet)
Tisdag - 9 juli
- Provresultat.
- Skrivövning
- Höra: Lollo berättar om sitt smultronställe. Lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta.
- Analys av Hamid, Isak och Lollo:
T ex Hur beskrivs platsen? Hur kommer de dit? Fakta och vad vi tror och varför. Vad gör de på smultronstället? Hur känner de sig när de är där? - LÄXA: skriv en lista på alla verb som du hittar i texterna.
- Studiebesök på Nordiska muséet, Djurgårdsvägen 6-16.
Samling utanför 9.45. Vi går en tipspromenad.
Hitta till Nordiska
Torsdag
- SYV - lektion med Pelle om utbildning och arbete.
- Prov: hörförståelse
- Tid som blir kvar efter provet ska du använda till att arbeta med sidan 17. Tänk på att du skriva med dina egna ord även om du hämtar fakta från Internet.
- Arbeta med modulen Sverige i NOVO
- Nya roliga och nyttiga stationer! Kom gärna till skolan!
- Repetera veckans lektioner.
- Titta på nästa veckas planering! Sverige - studievecka 4.
- Nästa steg: Grammatikrepetition
- Har du tänkt på: "Du repeterar det du inte reparerar!" ?
- Serie -> Skärgårdsdoktorn. Vilken typ av natur finns det i serien? Skriv upp!
Planering för studievecka 2 och 3 som inte hinns med utan senareläggs
-----------------
Textgenre: faktatext (genomgång, exempel i Novo; text om Sverige, relevanta ord). Film 1 & film 2.
Uppgift - fakta om mitt tidigare hemland. Sidan 17 i häftet.
- Veckans ord, fras eller uttryck. S 22. (gärna något från filmerna eller från Lollo)
- Om vi har tid ska vi också titta på NU-tid och DÅ-tid.
Film -> Tempusharmoni - Ta med en tidning! Veckans nyhet s 19: Leta efter nyheter om natur, resor eller husmanskost i tidningen som du har med dig. Kategorisera dessa. Vi skriver en tabell på tavlan. Vilka nya ord kan du lära dig?
- Vi tittar på några snuttar av Tiffany - hipp hipp och diskuterar vad som är "typiskt svenskt". Passar bra om du läser nyhetsartikeln "Sluta ha fördomar om hur jag behandlar min fru" som delas ut.
- Grammatik: basgrammatik. Häftet s 27-32.
- Fortsättning av hörövning med exempeltexter: smultronställe (Rivstart s 87, övning D).
- Övning 2 sidan 7 i häftet.
- Läsa: text om Allemansrätten. Film.
- Genomgång och uppstart av uppdragets skrivuppgift. Sidan 5 i häftet.
- Övning 1 sidan 7 i häftet. Nyheter: lyssna, anteckna, skriv sammanfattning i grupp, arbeta med grammatik tillsammans.
- Svenska traditioner (tala och interagera)
- Tipsrunda, tema Allemansrätten.
- Gapminder s 18 i häftet. Orientera bland familjerna och jämför.