Måndag
- Visa loggbok: moment du har gjort i Novo och planering för uppdragets uppgift 1.
Svara på fråga 2, s 4. "Vad vet du om ordföljd i huvudsats?"
Under tiden läser du kapitel 3-4. - Kapitel 3-4 i "Dina pengar och din ekonomi" (film, läsa, skriva ordlista, prata budget)
- Insändare. Vad är insändare? Struktur. S 24 i häftet. X
- Sortera insändarens 7 olika delar. X
- Vilka sambandsord är viktiga?X
- Vi skriver en insändare om energiförbrukning tillsammans i helklass. X
- Kl 11.00-12.00 har lärarna brandinformation. Du arbetar i klassrummet med din grupp att skriva insändare om missbrukare på allmänna platser. X
- OBS! Ta med en tidning på tisdag!
- Skriva i 20 minuter.(åsikt + argument) X
- Gå till menti.com och gör uppgiften!
- Höra, På spåret D, en Lottovinst, s 52, spår 12. (lyssna, anteckna, diskutera, sammanfatta)
- Ordföljd i huvudsats och bisats, s 31-22. (Positionsschema för HS och BS) X
- Nyhet, s 22. Ta med en tidning: Metro, lokaltidning, Svd eller DN)
- En stund för reflektion: "Jag lär mig..."
Har du tänkt på: "Du repeterar det du inte reparerar!" ?
- Skriva i 20 minuter. X
- Bisats - positionsschema
- Film - > Vad är bisats?
- Springdiktamen (ord från veckans lektioner)
- Nyhet (lyssna, anteckna, diskutera och sammanfatta)
- "Det här tar jag med mig från skolan idag"
- Läsförståelseprov med Pelle. Direkt på morgonen! (Anette är ledig idag)
- Lektion med Therese och 2D, kl 10.20-12.00.
Film, ordkunskap och diskussion.
- Arbeta med NOVO-modulen Ekonomi hemma.
Om du behöver hjälp kan du komma till NOVO-stationen kl 8.00-10.00. - Det finns också andra stationer i skolan. Till exempel skolans språkcafé eller uttal.
- Har du gjort din personliga budget på s 20?
- Repetera alla lektioner från veckan. Vad har du lärt dig?
- Nästa steg: Grammatikrepetition