torsdag 10 januari 2019

Sverige - studievecka 2

SFI D - moduler för alla 

SFID3 förmiddag!
Gå till receptionen om du glömt något i klassrummet idag
!


SFID3 förmiddag

Genre: Beskrivande faktatext.
Genreprov: beskrivande.

Nästa steg?: Grammatikrepetition

Film -> Vad behöver du veta? Grammatik
Film -> Tidsuttryck
Film ->  Tidsprepositioner
Film -> Adjektiv 
Film -> Obestämd och bestämd substantiv

Tabell: Substantivgrupper
 
Måndag 14/1
Missade du genomgången av modulen Sverige för en vecka sedan? Fråga gärna!
Idag fortsätter med texten Sverige och substantiv- och adjektivkongruens.
  • Fråga 2, s 4 (frågan skriver läraren på tavlan)
  • Loggbok, du och läraren tar ett par minuter och tittar på din studiesituation.
    Provgenomgång.
    Under tiden: Du som skrev provet; skriv en gång till och reflektera!
    Andra: välj nivå själv: 

    Spela substantivspelet!

    Spela adjektivspelet
  • Serie -> Skärgårdsdoktorn. 20-30 min. Frågor, svar, nya ord, kultur och fraser.
  • Sverige, s 13-15. Vi tittar på vilka verb som är vanliga i en faktatext. Vi tittar på fraser med substantiv+adjektiv.
  • Instruktion till s 16. Faktaruta idag. Hämta info från Landguiden!
  • Tankekarta - Sverige. Fria associationer s 8 -> Förra veckan samlade vi in naturord. Kan du flera nu?
  • Veckans ord och fraser: Skriv upp ett par från Skärgårdsdoktorn.
  • Substantiv från verktyg 3.
Tisdag 15/1

Idag tränar vi läsning, grammatik, höra och skriva samt interagera.
  • ORDMOLN. Vilka kommer du ihåg? Positiva-negativa adjektiv. Gå till menti.com för att svara. Du får kod på lektionen.
  • Nu ska vi lyssna, anteckna och sammanfatta! Isaks smultronställe. Arbeta i smågrupper. Den rättade sammanfattningen ska alla skriva i häftet s 20 Isak. 
  • Adjektiv-substantiv-presentering-obestämd fras. Repetition från förra veckan. S 28-29 och ett separat papper.  
  • Film -> Tidsprepositioner och s 27.  
  • INDIVIDUELLT ARBETE. Alternativ:
    Skriv "Fakta om mitt tidigare hemland", s 16. Hämta information från Internet.

    Uppdragsförberedelse veckovis s 5-7
    (30 minuter)
    OCH FÖR DEM SOM HAR TID ÖVER:
  • SMÅGRUPPER: Läs RS B1+B2, s 88-91. Gör uppgift A-H eller så långt ni hinner. (låna boken under lektionstid)
  • OBS! Till onsdag: Ta med dig en tidning, Metro, lokaltidning, DN eller SVD!
Onsdag 16/1
  • Fortsätt med skrivuppgiften s 16. Vi kommer att arbeta med texten även nästa vecka. Jobba lite varje vecka. Texten till läraren för kopiering så gör vi en utställning i korridoren utanför eller på bloggen om ni vill. (cirka 30 min idag).  
  • Springdiktamen (repetera orden från Isak!)
  • Veckans nyhet: Leta efter nyheter om natur, resor eller husmanskost i tidningen som du har med dig. Kategorisera dessa. Vi skriver en tabell på tavlan. Vilka nya ord kan du lära dig?
  • Nyhet: Individuellt: lyssna, anteckna. I smågrupper: samtala och sammanfatta nyheten. Slutligen läs nyheten och skriv en ordlista  
Torsdag 17/1
  • SYV med Pelle. Modul Arbete och utbildning. De kommande torsdagarna kommer Pelle att ta upp det som ni önskat: Det svenska skolsystemet och historiska tillbakablickar arbete/utbildning.
  • PROV: Läsförståelse. Direkt efter paus.
    (om du får tid över efter provet ska du arbeta med dina individuella uppgifter hemma, t ex s 5-7 och s 16)
Fredag 18/1

Idag har du inga lektioner i skolan. Du arbetar självständigt med:
  • NOVO - modulen Sverige. Hur många moment gör du den här veckan?
  • NOVO och häftet - börja planera för ditt uppdrag! S 5-7. Är du klar med s 16?
  • Repetera veckans lektioner!
    Titta också på
    Film -> Tidsuttryck

    Film ->  Tidsprepositioner 
  • Skriv upp i loggboken vad du har gjort och visa för läraren på måndag!
  • Titta på planering för studievecka 3 som publiceras på torsdagseftermiddag