SFID3 förmiddag!
Gå till receptionen om du glömt något i klassrummet idag!
SFID3 förmiddag
Genre: Beskrivande faktatext.
Genreprov: beskrivande.
Nästa steg?: Grammatikrepetition
Film -> Vad behöver du veta? Grammatik
Film -> Tidsuttryck
Film -> Tidsprepositioner
Film -> Adjektiv
Film -> Obestämd och bestämd substantiv
Tabell: Substantivgrupper
Måndag 14/1
Idag fortsätter med texten Sverige och substantiv- och adjektivkongruens.
- Fråga 2, s 4 (frågan skriver läraren på tavlan)
- Loggbok, du och läraren tar ett par minuter och tittar på din studiesituation.
Provgenomgång.
Under tiden: Du som skrev provet; skriv en gång till och reflektera!
Andra: välj nivå själv:
Spela substantivspelet!
Spela adjektivspelet
- Serie -> Skärgårdsdoktorn. 20-30 min. Frågor, svar, nya ord, kultur och fraser.
- Sverige, s 13-15. Vi tittar på vilka verb som är vanliga i en faktatext. Vi tittar på fraser med substantiv+adjektiv.
- Instruktion till s 16. Faktaruta idag. Hämta info från Landguiden!
- Tankekarta - Sverige. Fria associationer s 8 -> Förra veckan samlade vi in naturord. Kan du flera nu?
- Veckans ord och fraser: Skriv upp ett par från Skärgårdsdoktorn.
- Substantiv från verktyg 3.
Idag tränar vi läsning, grammatik, höra och skriva samt interagera.
- ORDMOLN. Vilka kommer du ihåg? Positiva-negativa adjektiv. Gå till menti.com för att svara. Du får kod på lektionen.
- Nu ska vi lyssna, anteckna och sammanfatta! Isaks smultronställe. Arbeta i smågrupper. Den rättade sammanfattningen ska alla skriva i häftet s 20 Isak.
- Adjektiv-substantiv-presentering-obestämd fras. Repetition från förra veckan. S 28-29 och ett separat papper.
- Film -> Tidsprepositioner och s 27.
- INDIVIDUELLT ARBETE. Alternativ:
Skriv "Fakta om mitt tidigare hemland", s 16. Hämta information från Internet.
Uppdragsförberedelse veckovis s 5-7 (30 minuter)
OCH FÖR DEM SOM HAR TID ÖVER: - SMÅGRUPPER: Läs RS B1+B2, s 88-91. Gör uppgift A-H eller så långt ni hinner. (låna boken under lektionstid)
- OBS! Till onsdag: Ta med dig en tidning, Metro, lokaltidning, DN eller SVD!
- Fortsätt med skrivuppgiften s 16. Vi kommer att arbeta med texten även nästa vecka. Jobba lite varje vecka. Texten till läraren för kopiering så gör vi en utställning i korridoren utanför eller på bloggen om ni vill. (cirka 30 min idag).
- Springdiktamen (repetera orden från Isak!)
- Veckans nyhet: Leta efter nyheter om natur, resor eller husmanskost i tidningen som du har med dig. Kategorisera dessa. Vi skriver en tabell på tavlan. Vilka nya ord kan du lära dig?
- Nyhet: Individuellt: lyssna, anteckna. I smågrupper: samtala och sammanfatta nyheten. Slutligen läs nyheten och skriv en ordlista
- SYV med Pelle. Modul Arbete och utbildning. De kommande torsdagarna kommer Pelle att ta upp det som ni önskat: Det svenska skolsystemet och historiska tillbakablickar arbete/utbildning.
- PROV: Läsförståelse. Direkt efter paus.
(om du får tid över efter provet ska du arbeta med dina individuella uppgifter hemma, t ex s 5-7 och s 16)
Idag har du inga lektioner i skolan. Du arbetar självständigt med:
- NOVO - modulen Sverige. Hur många moment gör du den här veckan?
- NOVO och häftet - börja planera för ditt uppdrag! S 5-7. Är du klar med s 16?
- Repetera veckans lektioner!
Titta också på
Film -> Tidsuttryck
Film -> Tidsprepositioner - Skriv upp i loggboken vad du har gjort och visa för läraren på måndag!
- Titta på planering för studievecka 3 som publiceras på torsdagseftermiddag