torsdag 16 augusti 2018

Kultur - studievecka 1-3

Här kommer preliminär planering för modulen KULTUR och studievecka 1-3.
OBS! Riitta är på semester 20/8-7/9 och du har vikarie då.
Scrolla nedåt så ser du de andra veckorna också!
Läs -> Din SFI-kurs

Filmer att titta på under KULTUR:
Du kan lära dig mycket om svenska kultur genom att titta på serien Skärgårdsdoktorn

Grammatik:
Film-> Tempusharmoni
Film-> Tempus
Film-> Relativa pronomen. 
Film -> Adjektiv + substantivkongruens
Film ->Vad är Läsförståelsestrategier ?
Läsförståelsestrategier: Se film -> Sammanfatta
Film -> Uttrycka känslor 
Film -> Källkritik  Granska information


Skriva i klassrum: Genre -> Beskrivande och jämförande
Uppdrag i Novo: Beskriva ett konstverk
Huvudtexter: "Att döda ett barn" och vissa texter från kapitel 8 Rivstart B1+B2.
Läsa och lyssna: Tove Jansson, Pappan och havet


Kultur studievecka 1 

Måndag 20/8
  • Vi börjar med modul KULTUR! Du får en ny loggbok.
  • Visa din gamla loggbok för läraren. Är du klar med alla uppgifter och uppdrag från modul EKONOMI?
  • NOVO: Genomgång av modul KULTUR och uppdraget!
  • Läsförståelsestrategier: hypotes, frågor, förtydligande och sammanfattning.
  • Vi ställer hypotes och skriver frågor i smågrupper idag. Sidan 1.  
  • Extra: Vad tänker du på när du läser dikten här till höger? ->
Tisdag 21/8
  • Modulen Kultur - texten "Att döda ett barn" Fortsätt med sidan 2 och uppgifterna där. Kom ihåg att läsa instruktion C! Sammanfattning får vänta!
  • Grammatik: Tempus, kapitel 8 i Rivstart B1+B2
  • Tempus som finns i texten "Att döda ett barn" studeras
  • Diskutera valet av tempus i olika typer av texter.
Onsdag 22/8
  • Vi fortsätter med KULTUR -
    Novell "Att döda ett barn" med sidorna som läraren visar dig.
  • Nyhet - > Lyssna, anteckna och sammanfatta samt skriv en ordlista. Sammanfattning skrivs i smågrupper och alla deltar, en är sekreterare.
  • Beskriva och jämföra: Läraren beskriver och jämför tillsammans med eleverna två konstverk på tavlan med projektorn. Syfte: Du ska få ett ordförråd så att du kan i nästa steg beskriva och jämföra i smågrupper.
  Torsdag 23/8
  • SYV
  • Lektion med Anette (grammatik: tempus s 8-10,12)
  • PROV:Läsförståelse (MA)
Fredag 24/8
  • Repetition av veckans lektioner
  • NOVO - arbeta med modulen KULTUR
  • Skriv i din loggbok vad du har gjort. Visa för läraren på måndag!
  • Läs nästa veckas planering här nedan
.............................
STUDIEVECKA 2
 
Måndag 27/8


  • Visa din loggbok för läraren.
    Under tiden är det tyst lektion och du arbetar med "Att döda ett barn" s 3. Ordlista. Svara på frågor som står på tavlan.
  • Hörförståelse, häftet s 7. Fyra bröllop. På spåret D s 202:2, spår 33.
  • LÄSA: "Att döda ett barn". Grupparbete. Ordlista. 
  • Förberedelse för skrivuppgiften "Att beskriva och jämföra ett konstverk":Övning: att uttrycka känslor och beskriva upplevelser (upplevelse = något minnesvärt som man upplever). 
  • Känslor: Lyssna på Då kände jag mig 
  • Känslor: Text till Då kände jag mig 
  • Känslokort
  • Känslor forts: Film -> Uttrycka känslor 
  • GRAMMATIK: tempusrepetition, s 8-10,12 och Relativa pronomen och adverb s 14-17.
Tisdag 28/8
  • Se filmen "Att döda ett barn" i NOVO. Diskutera. 
  • Läsa: Läs till s X novellen "Att döda ett barn" den här veckan!  När du läser ska du föra anteckningar! Läraren förklarar om vad! T ex kan du skriva upp sådant du inte förstår, som du gillar/inte gillar.
  • Vi fortsätter med modulen KULTUR. LÄSA: "Att döda ett barn" 
Onsdag 29/8
  • TALA och INTERAGERA: Förberedelse för skrivuppgiften "Att beskriva och jämföra ett konstverk".
    Diskussion i klassen om kända konstverk.
  • Träna att skriva i smågrupper: Genre: "att beskriva och jämföra ett konstverk"
    (bok, tavla, staty, musik, byggnad m m)
  • HÖRA: Nyhet. Lyssna, anteckna och sammanfatta i smågrupper. Skriv ordlista.
    Sammanfattning skrivs i smågrupper och alla deltar, en är sekreterare.

Torsdag 30/8
  • SYV 
  • Lektion med Anette
    (uttal, grammatik: adjektiv-substantivkongruens, se uppgift bestämd fras/blandad fras)
  • PROV: Hörförståelse (MA)

Fredag 31/8- NOVO hemma.


  • NOVO -> Kultur, skriv upp i loggboken vad du gör
  • Fundera på din skrivuppgift i Novo:"Att beskriva ett konstverk"! Vad ska den innehålla?
  • Repetera alla nya ord och grammatikavsnitt. 

..................................................

STUDIEVECKA 3
Skriva:
Genre -> Beskrivande och jämförande

Måndag 3/9

  • Visa din loggbok för läraren.  
  • Läsa, diskutera och skriva:
    Vi fortsätter med novellen "Att döda ett barn" Besvara en annan grupps frågor! (som ni skrivit i smågrupper tidigare)
  • Höra-> Rivstart B1+B2, s 114. Lyssna och skriv en lista på alla tidsuttryck som du hör i dialogerna 1-6
  • Fundera redan nu: Vilket konstverk kommer du att välja till din skrivuppgift i uppdraget?
  • Veckans sambandsord:  alltså (följd, slutsats), däremot
  • Dali - klocka
  • Veckans adjektiv: upprymd, euforisk, fascinerande, lättsam, glädjestrålande. Kan du hitta motsatser till dessa?
Tisdag 4/9
  • Grammatik: Tempus och relativa pronomen. Adjektiv.
  • Förberedelser för skrivprov "Beskrivande och jämförande" Läsa och skriva: Repetition känslor och upplevelser. Träna skriva individuellt:
    Genre ->
    Beskrivande och jämförande 
  • Tidsuttryck.
Onsdag 5/9
  • Höra: Nyhet -> Lyssna, anteckna och sammanfatta i smågrupper.
    Skriv ordlista!
  • Läsa, skriva, diskutera: fortsättning "Att döda ett barn"
  • Grammatikrepetition: Relativa pronomen och adverb.14-17. 
  • Grammatik: adjektiv+substantivkongruens
Torsdag 6/9
  • SYV
  • Prov skriva: en beskrivande och jämförande text (MA)

Fredag 7/9
  • Arbeta med Novo - > Kultur, börja med ditt uppdrag! 
  • Repetera veckans lektioner 
  • Läs planering för nästa vecka och förbered dig