Sveriges Domstolar
Polisen
Brott
Under veckan och nästa kommer vi att titta på ett par filmer om rättegång.
Hur går det till?
Film 1 Rättegångsskolan
Film 2 Varför slog du mig Peter? (dvd i klassrum) Du som missade filmen under måndagen kan titta på film 3 istället!
Film 3 Misshandel på krogen - rättgång
Veckans grammatik - basgrammatik!
Högre nivå:
Film 1 -> Presens particip Film 2 -> Perfekt particip
Studievecka 3 - 16 okt - 20 okt
Måndag
- Visa din loggbok!
- Info: Vad måste du kunna för att få skriva NPD?
- Skriva: Skriv klart brevet till Lasse-Maja! Läsa brev som klasskamrater skrivit.
- Läsa, svara på frågor och diskutera: Texter från "Rättegången - hur blir den?"
Under veckan: övningar och diskussionsfrågor kring rättegång.
- Kommer du ihåg Nästa steg? Repetera här: Grammatikrepetition
- NOVO -> Lag och rätt
- Ta med lokaltidning imorgon!
- Läs s 6-11 i Rättegångsskolan!
- Rättegångsskolan fortsätter med texter, filmer och övningar
- Grammatik: alltid basgrammatik!
Vi kan börja med presens particip denna vecka. Det är svårt med perfekt particip så det måste vi vänta med tills vissa andra regler har förståtts.
Film 1 -> Presens och perfekt particip - Tidningsnotis (exempel)
- Individuellt arbete (häftet fortsättning) när läraren har samtal med elever. Övningar från Rivstart B1+B2 TB, Brott och straff fortsättning s 6-7. (häftet)
- Kommer du ihåg Nästa steg? Repetera här: Grammatikrepetition
- NOVO -> Lag och rätt
- Nyhet. Lyssna, anteckna och sammanfatta i smågrupper.
- SYV 10.10-12.00 tema Yrkesliv. Arbete och utbildning.
- Kommer du ihåg Nästa steg? Repetera här: Grammatikrepetition
- NOVO -> Lag och rätt
- Rättegångsskolan fortsätter.
- Uttal. Uttalsdel RSB1+B2
- Skriva i smågrupper -> tidningsnotis (ni får en bild)
- Tala/interagera: Rätt eller? I smågrupper. Redovisa era åsikter för en annan grupp.
- Sambandsord! Kan du några nya sambandsord?
- Prov: Läsa
- Kommer du ihåg Nästa steg? Repetera här: Grammatikrepetition
- NOVO -> Lag och rätt
- NOVO -> Gör enkäten som du har fått!
- Novo -> Lag och rätt individuellt.